ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးမွာ အႏုပညာ နယ္ပယ္ကေန တိုင္းျပည္ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ ႏိုင္ငံေရး နယ္ပယ္ထဲ ေရာက္ရွိ တာဝန္ယူခဲ့သူေတြ အမ်ားအျပား ပါဝင္ပါတယ္။ အဲဒီလို အႏုပညာရွင္ေတြ အေၾကာင္း ေျပာမယ္ဆိုရင္ အာဇာနည္ တဦးျဖစ္တဲ့ ဒီးဒုတ္ ဦးဘခ်ဳိကို ခ်န္လွပ္ထားလို႔ မျဖစ္ပါဘူး။ ဒီးဒုတ္ ဂ်ာနယ္ကို ဦးစီး ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ အတြက္ ဒီးဒုတ္ ဦးဘခ်ဳိလို႔ အမည္တြင္ခဲ့တဲ့ ဆရာ ဦးဘခ်ဳိဟာ စာေရးဆရာ အျဖစ္သာ မဟုတ္ဘဲ အႏုပညာမ်ဳိးစံု ဖန္တီးႏိုင္သူ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာေရးဆရာ သိန္းေဖျမင့္က "ဆရာ့အတြက္ စြယ္စံုဆိုတဲ့ စကားနဲ႔ေတာင္ မလံုေလာက္ဘူး" လို႔ ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ စာေရးဆရာ သခၤါကလည္း "အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဒီးဒုတ္ ဦးဘခ်ဳိ" ဆိုတဲ့ အတၴဳပၸတၲိ စာအုပ္မွာ ဦးသန္႔ရဲ႕ ဆရာ့အေပၚ အျမင္ကို အခုလို ေရးသားခဲ့ပါတယ္။
"စစ္ႀကိဳေခတ္က ႀကီးပြားေရး မဂၢဇင္းတြင္ ဆရာ့ အေၾကာင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ စာအုပ္တုိင္း မလြတ္ေအာင္ စာဖတ္ အလြန္မ်ားခဲ့သူဟု ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေသာ ဦးသန္႔ (ယခု ကြယ္လြန္သူ ကုလသမဂၢ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္း) က 'အဂၤလိပ္ လူမ်ဳိးမ်ားထဲတြင္ အဲ့လ္ဒစ္ဟတ္စေလ ဆိုသူ ပုဂၢဳိလ္ တေယာက္ ရွိသည္။ ထိုပုဂၢဳိလ္မွာ ဘယ္ဘက္က စမ္းစမ္း ရသူျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ ဒီးဒုတ္ ဦးဘခ်ဳိေလာက္ ထိုပုဂၢဳိလ္မွာ စံုမည္ မထင္ေၾကာင္း' ဟူ၍ပင္ ေဝဖန္ ေရးသားထားခဲ့သည္။ မွန္ေပလိမ့္မည္"
ဆရာ ဦးဘခ်ဳိဟာ စာေပဘက္မွာ ဆိုရင္ ေဆာင္းပါး ဝတၴဳ စတဲ့ စကားေျပမ်ဳိးစံုကို ေရးသားႏိုင္သလို ကဗ်ာ မ်ဳိးစံုကိုလည္း ေရးဖြဲ႕ႏိုင္သူ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း ပမာဒ ေလခ ျဖစ္ၿပီး အေရးအသား ခြၽတ္ယြင္း သြားတာကိုေတာင္ ေထာက္ျပေပးခဲ့ဖူးသူ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ ဦးစီး ထုတ္ေဝတဲ့ ဒီးဒုတ္ ဂ်ာနယ္မွာ ကေလာင္မ်ဳိးစံု စာမ်ဳိးစံု ေရးခဲ့ၿပီး ျပည္တြင္းေရးခန္း တခုမွာ လုပ္ၾကံမႈ အေၾကာင္းကို ႀကိဳတင္ နိမိတ္ဖတ္ ေရးသားခဲ့ဖူးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဂ်ပန္ေတြ ျမန္မာျပည္ထဲကို မဝင္ေရာက္ခင္ ကတည္းက ဂ်ပန္ေတြရဲ႕ ဖက္ဆစ္ ဝါဒကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တဲ့ အတြက္ ဂ်ပန္ေတြ ဝင္လာတဲ့ အခါ သူ႔ကို သတ္ျဖတ္ဖို႔ ႀကိဳးစားတာ ခံခဲ့ရၿပီး တပည့္ေတြက အကာအကြယ္ ေပးခဲ့လို႔ လြတ္ေျမာက္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေ႐ႊဘိုၿမိဳ႕ အနီးမွာရွိတဲ့ ဆိပ္ခြန္႐ြာမွာ ဆရာ့ကို သြားေတြ႕ရၿပီး ဂ်ပန္ေတြရဲ႕ေဘးက ကယ္တင္ခဲ့ရတဲ့ အေၾကာင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းက ေရးသားဖူးပါတယ္။ ဒါက ဆရာ့ရဲ႕ ကေလာင္လက္နက္ ဘယ္ေလာက္ ထက္ခဲ့တယ္ ဆိုတာကို မွန္းဆႏိုင္တဲ့ အခ်က္ပါ။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕နဲ႔ ေဝးလံတဲ့ ေတာ႐ြာေတြကေန "ဒီးဒုတ္ ရန္ကုန္" ဆိုၿပီး ဘာလိပ္စာမွ အတိအက် မေရးဘဲ ထည့္လိုက္တဲ့ စာေတြကိုေတာင္ စာပို႔သမားေတြက ဆရာ့ဆီ ေရာက္ေအာင္ ပို႔ေပးႏိုင္ခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကလည္း ဆရာ့ရဲ႕ ဒီးဒုတ္ဂ်ာနယ္ ဘယ္ေလာက္ထိ ၾသဇာသက္ေရာက္မႈ ႀကီးခဲ့တယ္ဆိုတာ မွန္းဆႏိုင္ပါတယ္။ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ ျဖစ္ခါနီးမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ စာေရး ဆရာမ်ား အသင္းႀကီးရဲ႕ ဥကၠ႒အျဖစ္ ေ႐ြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္တာ ခံခဲ့ရပါတယ္။
အဲဒီလို စာေပဘက္မွာ ထူးခြၽန္ၿပီး ၾသဇာရွိတဲ့ ဆရာဟာ ေဆးက်မ္း၊ အဂၢိရတ္၊ ေဗဒင္နကၡတ္၊ ရာဇဝင္သမိုင္း၊ ေလာကဓာတ္ ပညာရပ္ေတြကို ႏိုင္နင္းသလို ႐ုပ္ရွင္လုပ္ငန္း၊ ပန္းခ်ီပညာ၊ ဓာတ္ပံုပညာေတြကိုလည္း နားလည္သူ ျဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဂီတနဲ႔ ပတ္သက္လို႔လည္း ကိုယ္တိုင္က ေစာင္းေကာက္ကိုသာ တီးတတ္ေပမဲ့ ဘယ္တူရိယာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာကို မဆို ရွင္းျပႏိုင္ၿပီး ျမန္မာ့ ဂီတကိုေတာင္ ေခတ္မီနည္းေတြနဲ႔ ျပန္႔ပြားေအာင္ လုပ္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္း ဆရာ သိန္းေဖျမင့္က ၁၉၄၇ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၈ ရက္ေန႔ထုတ္ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မွာ ေရးသားခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီလို အႏုပညာရွင္ တဦး ျဖစ္တဲ့ ဆရာ ဦးဘခ်ဳိဟာ ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ ႀကိဳးပမ္းတဲ့အခါ ရာထူးမမက္၊ ကိုယ္က်ဳိးမဖက္ဘဲ ပါဝင္ခဲ့သူလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ပထမ ေက်ာင္းသားသပိတ္ ေပၚေပါက္ၿပီး အမ်ဳိးသား တကၠသိုလ္ ထူေထာင္တဲ့ အခါ ဆရာ ဦးဘခ်ဳိက ထူေထာင္သူ တဦး အျဖစ္ ပါဝင္ခဲ့ၿပီး ေပါင္းတည္နဲ႔ ဟသၤာတၿမိဳ႕တို႔မွာ ေက်ာင္းဆရာ လုပ္ကိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဆရာဟာ လူတိုင္း အေပၚ ေစတနာ ေကာင္းၿပီး အေပးအကမ္း ရက္ေရာသူ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၂၇ - ၂၈ ေလာက္မွာ ဒီးဒုတ္ ဂ်ာနယ္ကေန တလကို ေငြ ၃,၀၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ ဝင္ေငြ ရွိတာေတာင္ သူတပါးကို ေပးကမ္းမႈေတြေၾကာင့္ ဘယ္ေတာ့မွ ေ႔ကးမကင္းပါဘူး။ ေနာက္ဆံုး ဝန္ႀကီးျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္မွာေတာင္ ေခ်ာင္ေခ်ာင္လည္လည္ မရွိဘူးလို႔ ဆရာ သိန္းေဖျမင့္က ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို စိတ္ထားေကာင္းလို႔လည္း လူငယ္ ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြက ေလးစား ၾကည္ညိဳခဲ့တာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ အမ်ဳိးသား ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းကလည္း ဆရာ ဦးဘခ်ဳိကို ေလးစားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စစ္အၿပီးမွာ ျပန္လည္ ထုတ္ေဝတဲ့ ဒီးဒုတ္ဂ်ာနယ္အတြက္ အမွာစာမွာ အခုလို ေရးသားခဲ့ပါတယ္။
"ဒီးဒုတ္ဂ်ာနယ္ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဦးဘခ်ဳိမွာ ဝါရင့္ေသာ ဝံသာႏု တဦးပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုမွ်မက သူ၏ အယူအဆ ထင္ျမင္ခ်က္မ်ားကို သေဘာမတူသူမ်ား ရွိပင္ ရွိလင့္ကစား သူ႔ကို အာဏာလု သို႔မဟုတ္ ဝမ္းစာလု သုိ႔မဟုတ္ ရာထူးလု ဝံသာႏုဟု မည္သူမွ် မစြပ္စြဲႏိုင္ေပ။
ကြၽန္ေတာ္သည္ ဆရာ ဦးဘခ်ဳိႏွင့္ ၁၉၃၆ ေက်ာင္းသား သပိတ္ႏွစ္ေလာက္က ေကာင္းစြာ သိကြၽမ္းခဲ့ရာ သူ၏ ဉာဏ္ရည္ ဖန္ရည္ႏွင့္တကြ စိတ္ထားကို ေကာင္းစြာ သိခဲ့ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏွင့္ ဆရာ ဦးဘခ်ဳိ ယခု ဖဆပလေခတ္တြင္မွ ႏိုင္ငံေရးအားျဖင့္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ေပါင္းလာ ခဲ့ၾကေသာ္လည္း ၁၉၃၆ ခု၊ သပိတ္ေလာက္တုန္းကပင္ စ၍ အေရးရွိလွ်င္ ရွိသလို ဆရာ ဦးဘခ်ဳိ၏ ထိေရာက္ေသာ အကူအညီမ်ား ရရွိခဲ့ေပသည္။"
ဒီအမွာစာကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရး ဝင္လုပ္ေနတဲ့ စာေရးဆရာ အတြက္ ႏိုင္ငံေရးသမားက စာေရး ေပးထားတယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ ဒါဟာ ဘယ္ဟာမွ သီးျခား ရွိမေနဘဲ တနည္းတဖံု ဆက္စပ္ေနတတ္တဲ့ သေဘာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းဟာ ဒီးဒုတ္ ဂ်ာနယ္အတြက္ အဲဒီ အမွာစာကို ၁၉၄၆ ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လ ၁၁ ရက္ေန႔မွာ ေရးသားခဲ့တာပါ။ ဒီအမွာစာ ေရးၿပီးလို႔ ေနာက္ထပ္ ၁ ႏွစ္နဲ႔ ၈ ရက္ အၾကာမွာေတာ့ ဆရာတို႔ ၂ ဦးစလံုး လုပ္ၾကံ သတ္ျဖတ္ျခင္း ခံခဲ့ရပါတယ္။ အခုဆိုရင္ သူတို႔ ကြယ္လြန္ခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္သြားပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့လည္း စနစ္တက် အခ်ိန္ယူၿပီး ဝိုင္းဝန္း ျပဳစုထားတဲ့ "ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း အတၳဳပၸတၲိ" စာအုပ္ႀကီး တအုပ္ မယ္မယ္ရရ မေပၚထြက္ လာေသးသလို စာေပါင္းမ်ားစြာ ကဗ်ာေပါင္းမ်ားစြာ ေရးသားခဲ့တဲ့ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိရဲ႕ စာေပါင္းခ်ဳပ္လည္း မထြက္လာေသးပါဘူး။ ဒါက တိုင္းျပည္အတြက္ ဝမ္းနည္းစရာ ေကာင္းတဲ့ အေနအထားပါ။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ စာေပ အႏုပညာရွင္ေတြက ႏိုင္ငံ့ အက်ဳိးအတြက္ ဆိုရင္ ႏိုင္ငံေရး တာဝန္ေတြကိုလည္း ထမ္းေဆာင္ သင့္တယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ဆရာ ဦးဘခ်ဳိက ျပသခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ ႏိုင္ငံေရးဟာ ႏုိင္ငံေရး၊ တျခား ဘာေရး ညာေရးေတြနဲ႔ ေရာယွက္လို႔ မရဘူး ဆိုတဲ့ သေဘာတရားေတြသာ မွန္ခဲ့မယ္၊ အားလံုးကလည္း အဲဒီအတိုင္း လိုက္နာ က်င့္သံုးခဲ့မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ျမန္မာျပည္ဟာ အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ ဒါမွမဟုတ္ ဂ်ပန္ လက္ေအာက္ကေန ဒီကေန႔ထိ လြတ္ေျမာက္မွာ မဟုတ္ေသးဘူးလို႔ ယူဆမိေၾကာင္းပါ။
ထိန္လင္း
(၉၊ ၁၀၊ ၂၀၀၈)
၂၀၀၈ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ ၁၀ ရက္ေန႔မွာ ေနာ္ေဝ အေျခစိုက္ ဒီမိုကရက္တစ္ ျမန္မာ့ အသံ (ဒီဗီြဘီ) က ထုတ္လႊင့္သြားတဲ့ ထိန္လင္းရဲ႕ "စြယ္စံုရ အႏုပညာရွင္ အာဇာနည္ ဒီးဒုတ္ ဦးဘခ်ဳိ" ေဆာင္းပါးကုိ မိုးမခ ကြန္ရက္ စာမ်က္ႏွာ (၂၀၀၈ ေအာက္တုိဘာ ၁၅ ရက္ေန႔) ကေန ျပန္လည္ ကူးယူ လႊင့္တင္ ေပးလိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။