24 July 2011

ရင္ေငြ႔ေႏြး ၾကပါေစ

က်မတို႔ ငယ္ဘ၀တေလ်ာက္လံုးမွာေရာ၊ ႀကီးျပင္းလာတဲ့ အခ်ိန္မွာေရာ စာေတာ္တာဟာ ဂုဏ္ပုဒ္တခုလို႔ ထင္ေနခဲ့ပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း စာေတာ္ဖို႔ကိုဇြတ္မွိတ္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကပါတယ္။ က်မတို႔ရဲ႕ အဲဒီအေတြးေတြကို က်မတို႔ရဲ႕ ရင္ေသြး ေတြထံ လက္ဆင့္ကမ္းဖို႔ က်မတို႔ ထပ္ႀကိဳးစားၾကပါတယ္။ က်မကိုယ္တိုင္ ျမန္မာႏိုင္ငံျပင္ပ ပညာေရးအေၾကာင္းကို သိရေတာ့မွ ရင္ထဲမွာ ကေလးေတြကိုပဲ သနားေနမိ ပါေတာ့တယ္။

ဇူလႈိင္လဆန္းပိုင္းတုန္းက က်မကေလးေတြတက္တဲ့ ထိုင္းအစိုးရေက်ာင္းမွာ မိဘဆရာေတြ႔ဆံုပြဲ က်င္းပပါတယ္။ အ မွန္ကိုေျပာရရင္ေတာ့ အဲလို ေဆြးေႏြးပြဲေတြ က်မ မၾကံဳေတြ႔ဖူးပါ။ ဒါေၾကာင့္ က်မလည္း ေယာင္ေတာင္ေတာင္နဲ႔ သြား လိုက္မိပါတယ္။ ဟိုေရာက္ေတာ့ ထိုင္းစကားတတ္တဲ့ ေကာင္မေလးနားမွာ ထိုင္ၿပီး ထိုင္းဆရာမေတြ ဘာေျပာလဲ ဆို တာကို ေမးရပါတယ္။ က်မက ထိုင္းစကားမွ မတတ္တာ။ ဒီလိုနဲ႔ ပထမဦးဆံုး ေက်ာင္းအုပ္ဆရာမႀကီးက စကားေျပာပါ တယ္။ ဆရာမႀကီးေျပာတဲ့ အထဲမွာ ကေလးေတြကို ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြေနတတ္ေအာင္ သင္ၾကားေပးဖို႔၊ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးတတ္ဖို႔၊ တျခားလူေတြကို ကူညီတတ္ဖို႔ကို သူတို႔လည္း သင္ၾကားေပးသလို မိဘေတြအေနနဲ႔ သင္ ၾကားေပးေစလိုတဲ့ အေၾကာင္းကိုေျပာသြားပါတယ္။ ကေလးေတြကို စာေတာ္ေအာင္လုပ္ဖို႔ ဘာတခြန္းမွ ေျပာမသြားလို႔ က်မ အံၾသေနမိပါတယ္။

က်မတို႔ငယ္ငယ္ကေရာ၊ က်မကိုယ္တိုင္ မိခင္ဘ၀ေရာက္မွာေရာ ျမန္မာျပည္မွာ မိဘနဲ႔ ဆရာအခုလိုမ်ဳိးေဆြးေႏြးတာ မၾကံဳခဲ့ဘူးပါ။ မိဘနဲ႔ ဆရာရဲ႕ ဆက္သြယ္ေရးက ရီပို႔ကဒ္လို႔ေခၚတဲ့ ေအာင္စာရင္း ရမွတ္ေတြေပၚမွာပဲ စကားေျပာၾကပါ တယ္။ ဆရာေပးလိုက္တဲ့ ရီပို႔ကဒ္မွာ အဆင့္က်ရင္ ရမွတ္ေတြနည္းသြားရင္ အိမ္က အေမနဲ႔အေဖက ဆူပူလိုက္၊ အဆင့္ တက္လာရင္ ေအး ေတာ္လာၿပီလို႔ေျပာလိုက္ပဲ ရွိပါတယ္။ အတန္းႀကီးတခ်ဳိ႕ဆိုရင္ ရီပို႔ကဒ္ကို အိမ္ေတာင္ျပန္ျပေလ့ မ ရွိပါဘူး။ မိဘလက္မွတ္ အတုလုပ္ထိုးၿပီး ျပန္အပ္လိုက္တာမ်ဳိးေတြလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။

ေနာက္ဆရာမတေယာက္ကေတာ့ ကေလးေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တင္ျပေဆြးေႏြးပါတယ္။ သြားေတြကို ညဖက္မွာတိုက္ခိုင္းၿပီးမွ အိပ္ယာထဲေပး၀င္ဖို႔၊ တကိုယ္ေရသန္႔ရွင္းေရး လုပ္ေဆာင္တတ္ေအာင္ သင္ေပးဖို႔ တကယ္လို႔ ကေလးေနမကာင္းရင္ အိမ္မွာပဲ အနားယူေစဖို႔ စတာေတြ ေဟာေျပာခဲ့ပါတယ္။

က်မ ငယ္ငယ္က အထက (၂) လသာ မွာေန ခဲ့ေတာ့ ေက်ာင္းက လည္းေက်ာင္းႀကီး ျဖစ္ေနေတာ့ ေက်ာင္း က်န္းမာေရး အတြက္ ဆရာ၀န္မတေယာက္ကို ငွားေပးထား ခဲ့ဘူးပါတယ္။ တျခားေက်ာင္းေလးေတြမွာေတာ့ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ တဲ့ ေစာင့္ေရွာက္မႈေတြ မရွိခဲ့ပါ။ တခါတရံ မိုးရာသီေရာက္ရင္ အစိုးရထုတ္ေပးတဲ့ ျခင္ေဆးရည္ထဲ ေရမ်ားမ်ားေရာၿပီး ေက်ာင္းေတြမွာ လိုက္ျဖန္းေလ့ ရွိတာကလြဲရင္ေပါ့။ ေရမ်ားမ်ားေရာရတဲ့ အေၾကာင္းကလည္း ေဆးေတြပိုလာရင္ ရပ္ ကြက္ေတြထဲမွာ ပိုက္ဆံယူၿပီး လိုက္ျဖန္းေပးေတာ့ အပို၀င္ေငြရတာကိုး။ အပို၀င္ေငြရဖို႔ အတြက္ ေရမ်ားမ်ားေရာ ပါတယ္။ ျခင္ကေတာ့ မေသပါဘူး။ ျခင္ေဆးမ်ားျဖန္းၿပီးရင္ နဂိုထက္ေအာင္ ပိုကိုက္ပါလားလို႔ေတာင္မွ စိတ္ထဲမွာထင္မိေသး။ ျမန္ မာျပည္မွာ က်မသားေလး ေက်ာင္းစ တက္ေတာ့ ေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းေဆး ခန္း၊ ေဆးပစၥည္းဘာမွ မရွိပါဘူး။ တခါမွ လည္း ေက်ာင္းမွာ က်န္းမာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အျခင္းအရာမေျပာၾကပါဘူး။ ကေလးေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးဟာ မိဘေတြ နဲ႔ပဲ သက္ဆိုင္တဲ့ အရာလို မ်ဳိးျဖစ္ေနပါတယ္။ ဆရာေတြက မိဘေတြကို ျခင္ေဆးေခြ ၀ယ္ခိုင္းေပမဲ့ ေက်ာင္းေတြမွာ ျခင္ ကိုက္လို႔ ေသြးလြန္တုတ္ေကြး ျဖစ္ရတဲ့ ေက်ာင္းသားအေရအတြက္ကလည္း မနည္းလွပါဘူး။

ေနာက္ဆရာမတေယာက္ကေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့ ျပႆနာေတြအေၾကာင္းကိုေျပာရင္းနဲ႔ မိဘေတြကို ကိုယ့္ကေလးေတြအေၾကာင္း သိခ်င္တာေတြေမးဖို႔ တိုက္တြန္းလိုက္ပါတယ္။ အိမ္စာေတြကို သူတို႔အမ်ားႀကီးေပးေလ့ မရွိပါဘူး။ ဟုတ္ပါတယ္။ က်မ ကေလးေတြ အိမ္စာပါရင္ တမ်က္ႏွာပါပဲ။ ေက်ာင္းေတြ ရက္ဆက္ပိတ္ေတာ့မွာ ၂ မ်က္ ႏွာဆိုတာ အေသအေၾကပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ေပးတဲ့ အိမ္စာေတြကို လုပ္လာေအာင္ေတာ့ မိဘေတြက ၾကပ္မတ္ေပးဖို႔ ေျပာပါ တယ္။ အိမ္စာေပးတယ္ဆိုတာက ကေလးေတြ တာ၀န္ေပးလိုက္ရင္ ေက်ပြန္စြာ ေဆာင္ရြက္တတ္လာေအာင္ ေလ့က်င့္ ေပးတာလို႔ ေျပာျပပါတယ္။ ကေလးေတြအေၾကာင္းေမးဖို႔ရာအျဖစ္ တိုက္တြန္းတာ မဟုတ္ပါဘဲ တကယ့္ကို ေလးေလး နက္နက္တိုက္တြန္းတာပါ။ သူတို႔ကိုေမးပါ သူတို႔လည္းပဲ ေျပာျပခ်င္မွာပါ။ ဒါမွလည္း ကိုယ့္ကေလးကို ဘာေတြ ျပဳျပင္ သင့္တယ္ဆိုတာကို မိဘေတြသိမွာပါလို႔ ထပ္ေလာင္းတိုက္တြန္းပါေသးတယ္။

ျမန္မာျပည္ ပညာေရးမွာ ဆရာေတြရဲ႕ တာ၀န္က ပညာသင္ေပးဖို႔ တခုတည္းလိုမ်ဳိး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ကေလးေတြရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးေတြမွာ က်မတို႔ ငယ္စဥ္က ဆရာဆရာမေတြက စိတ္၀င္စားခဲ့ေပမဲ့ က်မသား လက္ထက္ေရာက္ေတာ့ ဘယ္ဆရာမွ စိတ္၀င္စားတာမရွိပါ။ ဆရာမေတြပိုစိတ္၀င္စားတဲ့အရာက သူ႔ရဲ႕ အခ်ိန္ပိုက်ဴရွင္မွာတက္တဲ့ ကေလးေတြ ကို မ်က္ႏွာသာေပးဖို႔ေလာက္ပဲျဖစ္ၿပီး၊ သူ႔ရဲ႕ အခ်ိန္ပိုက်ဴရွင္ကို အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ မတက္ႏိုင္တဲ့ ကေလးေတြ ကိုေတာ့ အျပစ္ရွာတဲ့ မ်က္လံုးနဲ႔ ၾကည့္တတ္တဲ့ ဆရာေတြ ရာႏႈန္းမ်ားလာတာကေတာ့ ၀မ္းနည္းစရာေကာင္းေနပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အိမ္စာေပးလိုက္ရင္ အမ်ားႀကီးပါပဲ က်မသားေလးဆိုရင္ ေက်ာင္းသြားတာရယ္၊ ေက်ာင္းက်ဴရွင္တက္တာရယ္၊ ျပန္လာရင္ အိမ္စာေရးတာရယ္ ေပါင္းလိုက္ရင္ ကစားခ်ိန္ေတာင္မရရွာပါဘူး။ သူငယ္တန္းကေလးေတြအတြက္ ေပး လိုက္တဲ့ အိမ္စာက စာမ်က္ႏွာ သံုး-ေလး မ်က္ႏွာေလ။

ဆရာမေတြေျပာတဲ့ အစီအစဥ္ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ ကိုယ့္ကေလးေတြရဲ႕ အတန္းပိုင္ ဆရာေတြနဲ႔ သြားေတြ႔ရပါတယ္။ ကိုယ့္ကေလးရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေတြကို ေျပာျပၿပီးတဲ့ ေနာက္မွာေတာ့ ဘာလုပ္သင့္တယ္ဆိုတာ အၾကံေပးခဲ့ပါတယ္။ သမီးေလးအတန္းက ဆရာမေတြက ကေလးေတြကို မုန္႔ဖိုးမေပးလိုက္ဖို႔၊ တကယ္လို႔ ေပးလိုက္တယ္ဆိုရင္ေတာင္ ဆရာမေတြထံ အပ္ဖို႔အတြက္ မွာၾကားပါတယ္။ အဓိက စိုးရိမ္တာက ကေလးေတြပိုက္ဆံကို ပါးစပ္ထဲ ထည့္လိုက္မွာ ကိုပါ။ ဒါကေတာ့ အတန္းငယ္ေလးျဖစ္တဲ့ က်မသမီးအတန္းက မွာၾကားတာပါ။ သူတို႔အတန္းကေတာ့ ေက်ာင္းေပ်ာ္ သေဘာမ်ဳိးထားတဲ့ အတန္းျဖစ္ပါတယ္။ ထိုင္းမွာက သူငယ္တန္းကို ၃ ႏွစ္တက္ရတာကိုး။

က်မသားအတန္းေရာက္ေတာ့ ဆရာနဲ႔ က်မ စကားေျပာျဖစ္ပါတယ္။က်မရဲ႕ ကေလးက ထိုင္းစကား သိပ္နားမလည္လို႔ သူ႔မွာ အခက္အခဲ ရွိတယ္ဆိုတာ ဆရာကိုေျပာျပေတာ့ ဆရာက ဘာေတြလုပ္ေပးသင့္တယ္ဆိုတာကို ေျပာျပေပးခဲ့ပါ တယ္။ က်မတို႔က အရိုးထဲစြဲေနတဲ့ စာေတာ္လားဆိုၿပီးေမးတာကိုေတာ့ ဆရာျပန္ေျဖခဲ့တာက စာေတာ္ဖို႔ထက္ ပိုအေရး ႀကီးတဲ့ကိစၥက ကေလးဟာ သူမ်ားကို ကိုယ္ခ်င္းစာတတ္ဖို႔လိုတယ္။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္အားကိုးလာေအာင္လုပ္ေပးဖို႔၊ အမ်ား ကို ကူညီတတ္တဲ့ လူတေယာက္ျဖစ္ေအာင္ပ်ဳိးေထာင္ဖို႔ ႀကိဳးစားေပးပါလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဆရာက ဆက္ၿပီးေတာ့ ကေလး က အိမ္စာကို ေသခ်ာလုပ္လာတဲ့အတြက္ မိဘကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္လို႔ ေျပာပါေသးတယ္။ က်မအတြက္ နားထဲမွာ စိမ္းေနတဲ့ စကားတခြန္းကို ၾကားလိုက္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ အိမ္စာလုပ္လာတဲ့ ကေလး ေတြရဲ႕ မိဘေတြကို ေက်းဇူးတင္တယ္လို႔ ဘယ္တုန္းကမွ ေျပာသံမၾကားဖူးတာပါပဲ။

ေက်ာင္းက ျပန္လာေတာ့ က်မမွာ ေတြးစရာေတြတပံုႀကီးပါလာပါတယ္။ က်မတို႔ေတြက စာေတာ္ဖို႔တခုတည္းကိုပဲ သင္ ၾကားေပးၾကပါတယ္။ စာေတာ္ေနၿပီဆိုရင္ အဲဒီကေလး ဘယ္ေလာက္ တကိုယ္ေကာင္းဆန္ဆန္ မိဘေတြေရာ ဆရာ ေတြပါ အားလံုးခြင့္လႊတ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီလိုစာေတာ္လာေအာင္လို႔ မိဘေတြက ကေလးကို နည္းမ်ဳိးစံုသံုးၿပီး ႀကိဳးစားေန ၾကပါတယ္။ က်မတို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ စာေတာ္ျခင္းဆိုတာဟာလည္း ၁၀ တန္းဆိုတဲ့ ေတာင္ကိုေက်ာ္ၿပီးေနာက္မွာ အသက္ေမြး ၀မ္းေၾကာင္းမႈ လိုင္းတခုခုကို ၀င္ခြင့္ရဖို႔အတြက္ ပါပဲ။ အဲဒီ့ေနာက္မွာေတာ့ ၀ါသနာကိုအေျခမခံတဲ့ ဆရာ၀န္ေတြ၊ အင္ ဂ်င္နီယာဘာသာရပ္ကို စိတ္မ၀င္စားတဲ့ အင္ဂ်င္နီယာေတြ မိႈလိုေပါက္လာပါေတာ့တယ္။

ထိုင္းေက်ာင္းေတြမွာ ဆုရတဲ့ေက်ာင္းသားဆိုတာက ပညာတခုတည္းေတာ္တဲ့ လူမဟုတ္ပါဘူး။ စာလည္း လိုက္ႏိုင္ရ မယ္။ သူမ်ားကိုလည္းကူညီတတ္ရမယ္။ ေက်ာင္းမွာလည္း အသင္းအဖြဲ႔နဲ႔လုပ္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြကို စိတ္၀င္စားရမယ္။ ဥပမာ ပန္းခ်ီလိုဟာမ်ဳိး၊ ေက်ာင္းကပြဲေတြမွာ ပါ၀င္ကျပတာမ်ဳိးေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။

က်မတို႔ ျမန္မာျပည္မွာက အမွတ္အမ်ားဆံုးလူက အဆင့္ ၁ ရတယ္ဆိုေတာ့ တတန္းလံုးမွာ အဆင့္တစ္ရဖို႔ကိုပဲ စိတ္၀င္ စားၾကပါတယ္။ အဆင့္တစ္ဆိုတာက ဘယ္သူမွ ေျပာဖို႔မလိုဘူး။ ဒီအတန္းမွာ သူအေတာ္ဆံုးေလ။ အဲဒီစနစ္ရဲ႕ အႏၱ ရာယ္ႀကီးပံုကို က်မေတြ႔ခဲ့ဘူးပါတယ္။ က်မ ၇ တန္းတုန္းကပါ။ က်မက အတန္းထဲမွာ သိပ္အေတာ္ႀကီးမဟုတ္သလို သိပ္အညံ့ႀကီးလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ က်မနဲ႔ တြဲတဲ့ “ေႂကြေႂကြ” ဆိုတဲ့ တရုတ္မေလးနဲ႔ “စန္းစန္းေမာ္” ဆိုတဲ့ တရုတ္ မေလးက အဆင့္ ၁ ကို လုေနရတာပါ။ အတန္းတင္စာေမးပြဲႀကီးနီးလာေတာ့ စန္းစန္းေမာ္ ေတာ္ေတာ္ေနမေကာင္း ျဖစ္ လိုက္ပါတယ္။ ၂ ပတ္ေလာက္ ေက်ာင္းမတက္လိုက္ရပါဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္ကလည္း ျပန္လွန္ေလ့က်င့္ခဏ္းေတြ လုပ္ေနတဲ့ အခ်ိန္ပါ။ စန္းစန္းေမာ္ သူ႔ကိုယ္သူ အဆင့္တစ္ မရမွာကို ထိတ္လန္႔လာပံုရပါတယ္။ လုပ္မိလုပ္ရာလုပ္ပါေတာ့တယ္။ သူ႔ရဲ႕ ၿပိဳင္ဘက္ ေႂကြေႂကြ ရဲ႕ စာအုပ္ကို မုန္႔စားဆင္းခ်ိန္မွာ ၀ွက္ထားလိုက္ပါတယ္။ ေႂကြေႂကြ လည္း စာအုပ္ေပ်ာက္ တယ္ဆိုေတာ့ ေခါင္းမီးေတာက္တာေပါ့။ အတန္းပိုင္ဆရာမက အတန္းသားအားလံုးရဲ႕ လြယ္အိတ္ေတြကို ေမႊြေႏွာက္ၿပီး လိုက္ရွာပါတယ္။ မေတြ႔ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ညေနေက်ာင္းဆင္းခ်ိန္ေရာက္ေတာ့ ဆရာမက စန္းစန္းေမာ္ တေယာက္ထဲကို ပဲေခၚၿပီး စကားေျပာပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ေတာ့ ေႂကြေႂကြ ရဲ႕ စာအုပ္လည္းျပန္ေတြ႔ခဲ့ေပမဲ့ စာေမးပြဲႀကီးနီးမွ စန္းစန္းေမာ္ ေက်ာင္းလာမတက္ေတာ့သလို၊ စာေမးပြဲလဲ လာမေျဖေတာ့ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီအျဖစ္အပ်က္မွာ အေၾကာင္းအရာ မ်ားစြာ ပါ၀င္ေနပါတယ္။

ထိုင္းေက်ာင္းေတြမွာ စာေတြအမ်ားႀကီး သင္ေလ့မရွိပါဘူး။ အိမ္စာဆိုရင္လည္း နဲနဲပါးပါးပဲပါပါတယ္။ ကေလးေတြအ တြက္ ကစားခ်ိန္၊ အစုလိုက္သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ရတာမ်ဳိးေတြ၊ အတန္းႀကီးလာရင္ အစားအေသာက္လုပ္နည္းေတြ၊ ပန္းခ်ီ သင္တန္းေတြ စတာေတြလုပ္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္က လာခါစ က်မအတြက္ေတာ့ သိပ္ဘ၀င္မက်လွပါဘူး။ ဘာလို႔ စာ မသင္ရတာလဲ။ က်မတို႔ ျမန္မာျပည္မွာက ဒီအတန္းဆိုရင္ စာေတြအမ်ားႀကီး သင္ေနၿပီမဟုတ္ပါလား။ တခ်ဳိ႕မိဘေတြ ဆိုရင္ ျမန္မာေက်ာင္းေတြ ကေနေျပာင္းၿပီး ထိုင္းေက်ာင္းထားလိုက္၊ ထိုင္းေက်ာင္းမွာ စာသင္တာနည္းလို႔ ဆိုၿပီး ျမန္မာေက်ာင္းျပန္ေျပာင္း လိုက္နဲ႔ ဗ်ာမ်ားေနတာလည္းေတြ႔မိပါတယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာၾကည္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အေမရိကန္၊ ေနာ္ေ၀း စတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာလည္း Grade 5 ေလာက္အထိက ဘာမွထူးထူးျခားျခား စာမသင္ပါဘူးတဲ့။ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္မႈေႏွးေနတဲ့ က်မတို႔ရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ကို ျပင္သင့္ေနပါၿပီ။ ပညာရဲ႕အဓိပၸါယ္ ကို ျပ႒ာန္းစာအုပ္ ပါစာမ်ားကို အ လြတ္ရြတ္ဆိုျခင္းလို႔ မွားယြင္းစြာဘာသာျပန္မိေနၾကတဲ့ လူမ်ဳိးေတြ အျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေလာက္ ေနာက္က် က်န္ေနခဲ့ရ တာ ၀မ္းနည္းဖို႔ေကာင္းပါတယ္။ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ေတြထဲမွာ အရြယ္နဲ႔ မလိုက္တဲ့ စာေတြကို သင္ယူရင္းနဲ႔ ျမန္မာကေလး ငယ္ေတြ ျပင္ပဗဟုသုတနဲ႔ တေျဖးေျဖးေ၀းေနပါတယ္။

ပညာသင္ယူတယ္ဆိုတဲ့ အထဲမွာ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ပါစာေတြကို ၏သည္မွမေရြး အလြတ္ရြတ္ႏိုင္ရမယ္ဆိုတဲ့ မူ၀ါဒကို အစိုး ရမ်ားက တမင္တကာ ေရြးခ်ယ္တယ္လို႔ က်မ ခံစားမိပါတယ္။ ထိုင္းရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ကို ၿပီးျပည့္စံုေအာင္ ေကာင္းတယ္ လို႔ က်မ မဆိုလိုပါ။ ဒါေပမဲ့ အိမ္နီးျခင္း ႏိုင္ငံတခုျဖစ္တဲ့ က်မတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ဘာေၾကာင့္မ်ား ဒီေလာက္ကြာျခားသြား သလဲ ႏိုင္းယွဥ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်မတို႔ ႏိုင္ငံ မွာေတာ့ ႏိုင္ငံတကာ အဆင့္မီ ပညာေရးကို သင္ၾကားေပးေနတဲ့ ILBC, YIEC စတဲ့ ေက်ာင္းမ်ဳိးေတြကို စိတ္ႀကိဳက္ေရြးထားႏိုင္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ အဲဒီေက်ာင္းေတြကိုေပးရတဲ့ ေငြေၾကး၊ ကုန္က်စရိတ္ဆိုတာကို သာမာန္လူလတ္တန္းစားေတြေတာင္ မခံႏိုင္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ပညာေရး ဟာ ေခတ္ ေနာက္ က်ေနမွန္း မသိလို႔ မဟုတ္ေပမဲ့ မိဘေတြအတြက္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ မရွိပါ။

အဲဒီေလာက္ဆိုး၀ါးေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္မွာေတာင္ ေက်ာင္းမတက္ႏိုင္သူ ကေလးေတြရွိေနတဲ့အတြက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ပညာသင္ေက်ာင္းလိုေက်ာင္းေတြ၊ အေမ့အိမ္ ပညာဒါနေက်ာင္းေတြ ေပၚေပါက္လာ ရျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုေက်ာင္း ေလးေတြ ရွိေနလို႔လဲ ပညာသင္ယူခြင့္ရတဲ့ ကေလးေတြ တိုးပြားလာခဲ့တာျဖစ္လို႔ အဲဒီေက်ာင္းေတြကို ထူေထာင္သူေတြ နဲ႔ ပံပိုးေပးေနသူေတြကို လႈိက္လႈိက္ လွဲလွဲ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ၿပီးျပည့္စံုတဲ့ ေနရာေတြမွာ ထင္ေပၚေအာင္လွဴဒါန္းၾကတာ မဟုတ္ဘဲ လိုအပ္ေနတဲ့ ေနရာေတြအတြက္ ကြက္လပ္ျဖည့္တာျဖစ္လို႔ ၀မ္းေျမာက္မိပါတယ္။ ထိုင္းမွာ ေရႊ႕ေျပာင္း က ေလးငယ္အခ်ဳိ႕အတြက္ကလြဲရင္ ႏိုင္ငံသားေတြအတြက္ဖြင့္ရတဲ့ ပညာဒါနေက်ာင္းဆိုတာ မၾကားဖူး၊ မျမင္ဖူးပါ။ ထိုင္းအ စိုးရအေနနဲ႔ ဘယ္လိုေက်ာင္းသားမ်ဳိးကိုမဆို ေက်ာင္းဖြင့္စဥ္ ၀တ္စံုဖိုး ထုတ္ေပး တာေတြ၊ ေက်ာင္းေတြမွာ စာအုပ္စာ တန္း အလကားေပးတာေတြ၊ မနက္စာကို အဟာရ ျပည့္ မီေအာင္ ေကြၽးေမြးတာေတြကို က်မကိုယ္တိုင္ သိခြင့္ရခဲ့ပါ တယ္။

ထိုင္းေက်ာင္းေတြမွာ သူတို႔ အတိအက်သတ္မွတ္ထားတဲ့ ၀တ္စံုေတြကို ေသခ်ာ၀တ္ဆင္ရပါတယ္။ အားကစား၀တ္စံု ၀တ္ရတဲ့ေန႔မွာ ကေလးေတြ အားကစားလုပ္ရပါတယ္။ ကင္းေထာက္လူငယ္ ပံုမ်ဳိး၀တ္ရတဲ့ေန႔မွာေတာ့ သူတို႔ စစ္ေရးျပ လုပ္ၾကရပါတယ္။ ေသာၾကာေန႔တိုင္း ရိုးရာအ၀တ္အစားကို ၀တ္ဆင္ရပါတယ္။ သူတို႔ေတြက ကေလးေတြကို အဓိက သင္ၾကားေပးတာက စည္းကမ္းဥပေဒကို လိုက္နာတတ္ဖို႔ ပါပဲ။

က်မတို႔ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ပညာေရးစနစ္က အေၾကာက္တရားနဲ႔ စတင္ပါတယ္။ က်မတို႔ငယ္စဥ္က ဆရာေတြကို ခ်စ္ ေၾကာက္ရိုေသရမယ္ဆိုၿပီး ဆံုးမလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ေသခ်ာ စဥ္းစားၾကည့္တဲ့ အခါမွာ အျပစ္မရွိတဲ့ လူတေယာက္အ တြက္ ေၾကာက္ဖို႔ မလိုဘူးလို႔ပဲ ထင္မိပါတယ္။ အျပစ္ရွိတဲ့ အခါက်မွ ေၾကာက္သင့္တာ မဟုတ္ဘူးလား။ က်မတို႔ ငယ္စဥ္ က ဆရာ၊ ဆရာမေတြကို ခ်စ္ၾကပါတယ္။ ႐ိုေသၾကပါတယ္။ က်မ ၉ တန္းမွာ အထက သု၀ဏၰေက်ာင္းကို ေျပာင္းေရႊ႕ ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေက်ာင္းက မိန္းကေလး၊ ေယာက္်ားေလးေရာ ထားတဲ့ ေက်ာင္းပါ။ ၉ တန္း၊ ၁၀ တန္းေတြဆိုေတာ့ အ တန္းႀကီးလာၿပီ၊ ဟိုဟာ ဒီဟာ လက္တည့္ စမ္းခ်င္ၾကၿပီေပါ့ေလ။ ဒါေၾကာင့္ အတန္းထဲက ခပ္ေပေပေကာင္ေလးေတြ အတန္းထဲ၀င္လာရင္ မာလကာရြက္ေတြကို ၀ါးလာၾကပါတယ္။ ပထမေတာ့ က်မက သူတို႔ ဘာျဖစ္လို႔ ၀ါးတယ္ဆိုတာ နားမလည္ခဲ့ပါဘူး။ ေနာက္မွ သိလာတာက ေဆးလိပ္ေသာက္ၿပီးရင္ ဆရာေတြ၊ ဆရာမေတြ ေဆးလိပ္နံ ရသြားမွာ စိုး ရိမ္လို႔တဲ့။ က်မတို႔ေခတ္က ဆရာ၊ဆရာမ ေတြအေပၚ အဲဒီေလာက္ရိုက်ဳိးၾကရပါတယ္။ သားတို ႔ေခတ္ ကိုေရာက္ေတာ့ ဆရာ၊ ဆရာမဆိုတာ ခ်စ္ဖို႔၊ ရိုေသဖို႔ မဟုတ္ေတာ့ပဲ အားမတန္ေသးခ်ိန္ ကေလးငယ္ေလးဘ၀မွ ဆရာမရိုက္မွာ ေၾကာက္တယ္။ အတန္းေလးရလာေတာ့ စာေမးပြဲက်မွာ ေၾကာက္တယ္။ အေၾကာက္တရားေၾကာင့္လည္း တတ္ႏိုင္သ ေလာက္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြအေပၚမွာ ေငြေပးၿပီးဆက္ဆံ လာၾကပါေတာ့တယ္။ ေငြေပးႏိုင္တဲ့ ကေလးေတြအတြက္က ေတာ့ ဆရာကို လမ္းမွာေတြ႔ရင္ သူငယ္ခ်င္းမ်ား ႏႈတ္ဆက္နည္းနဲ႔ ႏႈတ္ဆက္တတ္ေလေတာ့ ေဘးက ျမင္ရသူအေပါင္း စိတ္မခ်မ္းေျမ့ၾကပါ။ ဒီလိုကေလးေတြ အသက္ႀကီးလာေတာ့ အမွန္တရားကိုပါ ေၾကာက္လာပါေတာ့တယ္။ လူႀကီးျဖစ္ လာခ်ိန္မွာ အရာရာကို ေၾကာက္ရြံလာပါေတာ့တယ္။ အေၾကာက္တရားရဲ႕ အႏၱရာယ္ႀကီးပံုကို သိျမင္ေနၾကတဲ့ ျပည္သူ ေတြဟာ တူရာတူရာ အုပ္စုဖြဲ႔ၿပီး တြန္းလွန္ေနၾကဆဲ။

အခုလ ၂၀ ရက္ေန႔မွာ ထိုင္းပညာေရးေကာ္မတီက မိဘေတြကို ကေလးျပဳစုပ်ဳိးေထာင္နည္း သင္တန္းေပးပါတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြအျပင္ ေက်ာင္းသားမိဘေတြကိုပါ တတ္ေရာက္ သင္ယူခိုင္းပါတယ္။ သင္တန္းမွာ လာသင္ျပ တဲ့ သင္တန္းေပးသူေတြက အရင္ဦးဆံုး ကေလးေတြရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ ကိုရွင္းျပပါတယ္။ ကေလးဆိုတာက တခု တည္းကို အာရံုစိုက္ဖို႔ ခက္ခဲတဲ့အေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ ကေလးအာရံုမစိုက္ႏိုင္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ကေလးကို စာေတြအတင္း လုပ္ခိုင္းမေနဘဲ၊ ကေလးနဲ႔ အရုပ္ကေလးေတြလုပ္တာမ်ဳိး၊ ပံုျပင္ေျပာတာမ်ဳိးေတြ လုပ္ေပးေစခ်င္တဲ့ အေၾကာင္း။ က ေလးကို သိပ္ဆူသိပ္ရိုက္တာဟာ ကေလးကို ပိုဆိုးေစတာပဲ ရွိၿပီး မလိမ္မာလာဘူးလို႔ အတိအလင္းေျပာပါတယ္။ က ေလးတေယာက္ကို သူႏိုင္တဲ့ မိသားစု တာ၀န္ခြဲေ၀ေပးတာမ်ဳိးဟာ တာ၀န္သိစိတ္ကို ေမြးျမဴေပးတာပဲ ျဖစ္လို႔ မိသားစု အေနနဲ႔ ခြဲေ၀ေပးရမယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္း။ ေနာက္ဆံုးအခ်က္ကေတာ့ ႏိုင္ငံသားတိုင္းဟာ ဥပေဒကိုေလးစားလိုက္နာရ တဲ့အတြက္ အခုငယ္စဥ္မွာကတည္းက ေက်ာင္းစည္းကမ္း၊ အိမ္စည္းကမ္းကို ေလးစားလိုက္နာတတ္ေအာင္ သင္ၾကား ေပးဖို႔ပါမက်န္ မွာၾကားခဲ့ပါတယ္။

ဒါေတြက က်မတို႔ ႏိုင္ငံမွာေရာ မရွိဘူးလားလို႔ စာဖတ္သူေတြက ေမးခ်င္ပါလိမ့္မယ္။ ရွိပါသည္၊ သို႔ေသာ္ လိုက္နာခ်င္မွ လိုက္နာပါသည္ ဆိုလွ်င္ သင္မအံၾသပါႏွင့္။ ေနရာဌာနတိုင္း ဘယ္ေတာ့မွ စည္းကမ္းလိုက္နာေလ့မရွိပါ။ ေက်ာင္းေတြမွာ လည္းမရွိပါ။ ဆရာမမ်ားကိုယ္တိုင္က သူ႔ရဲ႕ ေက်ာင္းမွာဖြင့္တဲ့ က်ဴရွင္မွာတက္တဲ့ ကေလးဆိုရင္ ဘာလုပ္လုပ္ခြင့္ျပဳေပး တာမ်ဳိး၊ သူ႔ရဲ႕ က်ဴရွင္မတက္ခဲ့ရင္ အျပစ္ရွာရိုက္ႏွက္တာမ်ဳိးကို ခံစားခဲ့ဖူးတဲ့ ကေလးတေယာက္ဟာ ႏိုင္ငံသားေကာင္း ျဖစ္လာႏိုင္ပါ့မလား။ သူႀကီးျပင္းလာရင္ေရာ အဲဒီကေလးဟာ တျခားလူေတြအေပၚ စာနာနားလည္ႏိုင္ပါ့မလား။ ကေလး ဆိုတဲ့ ဖေယာင္းခဲကို ပံုသြင္းေနသူ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကိုယ္တိုင္ သတိထားသင့္ပါသလို၊ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ ကိုယ္တိုင္ အေၾကာက္တရားမွ လြတ္ေျမာက္ႏိုင္မွ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အနာဂတ္ဟာလည္း လြတ္ေျမာက္ႏိုင္မွာပါ။

ခင္ၿငိမ္းသစ္