24 February 2010

တရားမွ်တမႈ ဆိုသည္မွာ ဥပေဒ မဟုတ္...

အဓိပၸါယ္က ရွင္းပါသည္။ ေရာသမေမႊ လုိ႔မရပါ၊ ဥပေဒ ကုိ ဥပေဒျပဳ အာဏာ ရွိသည့္ ဥပေဒျပဳ လြတ္ေတာ္ကသာ ျပဌာန္းရပါသည္။အစိုးရက ျပဌာန္းလို႔မရ။အစိုးရမွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ပတ္ သက္သည့္ အာဏာသာရွိပါသည္၊။ ဥပေဒျပဳ အာဏာ။ တရားစီရင္မႈအာဏာ တို႔မွာကား အုပ္ခ်ဳပ္သူ မ်ားႏွင့္ လားလားမွ် မဆိုင္။ ျပဌာန္း ဥပေဒကုိ လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖာ္ စီရင္ဆုံးျဖတ္ ရသည္မွာ တရားသူႀကီး။ တရားစီရင္ေရး ။ တရားမွ်တမႈ ကိုေဖာ္ေဆာင္ရမည့္သူ မွာ တရားသူႀကီး။ မတရားဥပေဒကို စီရင္ဆုံးျဖတ္ရလွ်င္ မတရားသူႀကီးမ်ား ထြက္ေပၚလာေပမည္။ ဥပေဒကုိယ္၌က မတရားျဖစ္ေနလွ်င္ ၄င္းဥပေဒ အတိုင္းတရားစီရင္ ဆုံးျဖတ္ရမည့္ တရားသူႀကီး ခမွ်ာ စိတ္ေဖာက္ျပန္သြားႏုိင္ပါသည္။တရားသူႀကီးက အဘယ္ ကဲ့သို႕ေသာ တရားမွ်တမႈကုိ လုပ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ပါမည္နည္း။ေလာကပါလ တရားကို မည္သူ ေစာင့္ေရွာက္ပါမည္နည္း။



လူထုတစုံတရာ ေလးစားမႈကို ခံခဲ့ရသည့္ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ ဦးတင္ေအာင္ဟိန္း က သခင္ဗဟိန္း နာမည္မွ ဟိန္း တလုံးကယ္ေပလို႕သာေပါ့။တင္ေအာင္ဆိုရင္ ဒီေလာက္စြမ္း မွာမဟုတ္ဘူး။ဟုေျပာဘူးပါသည္။ မဆလေခတ္ တရားစီရင္ေရးကုိ သူညီးတြားခဲ့ပုံကို ကခ်င္ျပည္နယ္တရားသူႀကီးမ်ား ၾကားဖူးၾကေပသည္၊“အရင္ ဘ၀က မေကာင္းမႈေတြ ဘယ္ေလာက္လုပ္ခဲ့မိလို႕လဲမသိဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ဒီဘ၀မွာ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ လာျဖစ္ေနရတယ္“လုိ႕ လူဘုံအလယ္ သူ႕ကိုယ္သူ ေ၀ဖန္သြားခဲ့သည္ကို ၾကားဖူးပါသည္။ သူ မတရားတာေတြ လုပ္ေနရ။ ေတြ႕ေနရ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ယခု စစ္အစိုးရပါဟု ေျဗာင္ေၾကညာထား ေသာ ဖက္ဆစ္ တရားစီရင္ေရး စနစ္ ေအာက္တြင္ “ ေဟာ ဒီမွာၾကည့္၊ အထက္က ခုိင္းတဲ့ အတိုင္း ဒို႕လုပ္ေနရတာ“ဟု တရားသူႀကီး အမ်ိဳးသမီးတဦးက ေျပာေဖာ္ရသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ တရားသူႀကီးမ်ားမွာ စစ္အုပ္စု၏ ရုပ္ေသးမ်ားသာ ျဖစ္ေနၾကသည္။သုိ႕ဆိုလွ်င္ လူသတ္ကုန္းက ပါးကြက္အာဏာသားႏွင့္ ဘာမ်ားကြာျခားပါသလဲ။



တရားသူႀကီးမ်ားကို ဘယ္သူခန္႔အပ္ပါသနည္း။ဘယ္သူျဖဳတ္ပါသနည္း။န၀တ/နအဖ စစ္အုပ္စု အာဏာပုိင္မ်ားက ခန္႔တာျဖဳတ္တာလုပ္ပါသည္။တရားမ၀င္အစိုးရက ပါးကြက္သား တရားရုံးခ်ဳပ္ တရားသူႀကီးမ်ားကို ရုပ္ေသးရုပ္လုပ္ခိုင္းပါေတာ့သည္။ရရုိးထုံးစံ ရွိခဲ့ပါသလား။ တရားမွ်တမႈကို ေဖာ္ေဆာင္လုိသည္ ဆိုလွ်င္ တရားသျဖင့္ေတာ့ရွိရပါမည္။ တဦးတေယာက္ တအုပ္စုက ေရးဆြဲခဲ့ျခင္းမဟုတ္ေသာ၊ တုိင္းျပည္လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား ကုိယ္တိုင္ပါ ၀င္ေရးဆြဲျပီး လြတ္လပ္ေရး အရယူခဲ့ေသာ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒ ပါ တရားစီရင္ေရး လြတ္လပ္မႈဆုိင္ရာ ဥပေဒမ်ားကို ေလးစားလိုက္နာရန္လိုပါသည္။



၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒ အခန္း(၈)၊ ျပည္ေထာင္စု၏ တရားစီရင္ေရး၊ ပုဒ္မ-၁၃၃။ ။ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံတ၀န္းလုံး၌ တရားစီရင္ေရးကိစၥကုိ ဤအေျခခံဥပေဒ အရေသာ္၄င္း၊တရား ဥပေဒ အရေသာ္၄င္း၊ တည္ေထာင္ထားေသာ တရားရုံးမ်ားတြင္ ဤအေျခခံဥပေဒႏွင့္အညီ၊ သို႕တည္းမဟုတ္ တရားဥပေဒႏွင့္အညီ ခန္႕ထားေသာ တရားသူႀကီးမ်ားက စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ရမည္။



ပုဒ္မ-၁၄၀။ ။(၁)ပါလီမန္ဆုိင္ရာ လြတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ တြဲဖက္အစည္းအေ၀း၏ သေဘာ တူညီခ်က္ျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ တရား၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကုိ ႏုိင္ငံေတာ္သမတ သည္ မိမိကုိယ္တိုင္ လက္မွတ္ေရးထုိး တံဆိပ္ခတ္ႏို္ပ္ေသာ အမိန္႔စာျဖင့္ ခန္႔ထားရမည္။


(၂)ပါလီမန္ဆုိင္ရာ လြတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ တြဲဖက္အစည္းအေ၀း၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ တရားလြတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ႏွင့္ တရားလြတ္ေတာ္ဆုိင္ရာ တရားေရး၀န္ႀကီး အားလုံးကို ႏိုင္ငံေတာ္သမတသည္ မိမိကိုယ္တုိင္လက္မွတ္ေရးထိုး တံဆိပ္ခတ္ႏိုပ္ေသာ အမိန္႔စာျဖင့္ ခန္႔ထားရမည္။


ပုဒ္မ-၁၄၁။ ။ တရားသူႀကီး အားလုံးသည္ ဤအေျခခံဥပေဒႏွင့္ တရားဥပေဒမ်ား ကိုသာ လုိက္နာ၍ မိမိတို႔၏ တရားစီရင္မႈ အလုပ္၀တၱရားမ်ားကုိ လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ ရမည္။


-ဟု အတိအလင္း ျပဌာနး္ထားသည္ကုိ စံထားအပ္ပါသည္။



ဥပေဒျပဳေရး အာဏာကိုလည္း ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒ အခန္း(၆) ပါလီမန္၊ ပုဒ္မ-၆၅။ ။ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံ၏ ဥပေဒျပဳ အာဏာသည္ ပါလီမန္တြင္ တည္ရွိရမည္။ ပါလီမန္ တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမတ၊ ျပည္သူ႔လြတ္ေတာ္ ႏွင့္ လူမ်ိဳးစုလြတ္ေတာ္ တို႔ပါ၀င္ရမည္။ ဤအေျခ ခံဥပေဒတြင္ ပါလီမန္ကုိ `ပါလီမန္` သို႔မဟုတ္ `ျပည္ေထာင္စု ပါလီမန္`ဟုေခၚရမည္။ -ဟု ျပဌာန္းထားသည္။



ပုဒ္မ-၁၃၇။ ။ တရားဥပေဒ တခုသည္ အေျခခံဥပေဒရွိ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားအရ ခုိင္လုံသည္။ မခုိင္လုံသည္။ဟူေသာ ျပႆနာေပၚေပါက္ေနသည့္ အမႈမ်ားကို တရားလြတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၏ အယူခံစီရင္ပိုင္ခြင့္ အာဏာျဖင့္ မစီရင္၊ မဆုံးျဖတ္ရဟု မည္သည့္ တရားဥပေဒမ်ိဳးကုိမွ် မျပဳရ။ ဟု ျပဌာန္းထားသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာ တရားဥပေဒမ်ိဳးကို ျပဌာန္းသည္ဆုိလွ်င္ အေျခခံဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္ရာက်ေပမည္။တရား လြတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၏ ထိပ္ဆုံးက တရားစီရင္ေရးအာဏာကို ေဖာ္ျပထားသည္။



အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာပိုင္ေတြရဲ႕ အတုိင္းအတာႀကီးမားလြန္းလွတဲ့ အထိန္းအကြပ္မရွိ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြ၊ အမ်ားျပည္သူ သက္သာဖူလုံေရးကို လုံး၀စိတ္မ၀င္စားဘဲဥေပကၡာ ျပဳမႈေတြ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ၊ ဒီမိုကေရစီတန္ဖိုးစံေတြ ႏွင့္ လူထုအေျခခံ အေဆာက္အအုံ၊အဖြဲ႕အစည္းေတြကို မေလးစားမႈေတြ ၊ ရာဇ၀တ္မႈေတြထဲ အာဏာပိုင္ေတြ ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါးပါ၀င္ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္ေနမႈေတြ ႏွင့္ ဥပေဒမဲ့ဆုိးဆိုး၀ါး၀ါးမင္းမဲ့စရုိက္ အုပ္ခ်ဳပ္ မႈေတြကုိ ဘယ္သူက စစ္ေဆးစီရင္ဆုံးျဖတ္မလဲ။ဖုံးကြုယ္မလား။ ေဖာ္ထုတ္အေရးယူမလား။ ျပည္သူေရွ႕ တရားစီရင္ေရးကို ဘယ္လုိလုပ္ေဆာင္မလဲ။ ဥပေဒေရွ႕မွာ တရားမွ်တမႈကို ဘယ္လိုရွာမလဲ။ အုပ္ခ်ုပ္္ေရး အာဏာပိုင္ အတြက္ ဥပေဒ ဆိုတာ ရွိခဲ့ဖူးလို႕လား၊ သမတ စ၀္ေရႊသိုက္ သား စ၀္မီမီကို ပစ္သတ္တာ။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ၇-ရက္ဂ်ဴလိုင္ ေက်ာင္းသားေတြကို သတ္တာ။စစ္ေတြ ဆန္ျပႆနာမွာ လူမ်ိဳးစုေတြကိုအစုလုိက္ အျပံဳလုိက္သတ္ျဖတ္တာ၊ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ အလုပ္သမားေတြကို သတ္တာ။၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ၈-ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံမွာ ျပည္သူေတြကိုသတ္တာ။ ဒီပဲယင္းမွာ လူသတ္တာ။



ေရႊ၀ါေရာင္္ေတာ္လွန္ေရးမွာ ရဟန္းရွင္လူ၊ျျပည္သူအမ်ား ကိုသတ္တာ၊ လူသတ္မႈေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ အတြက္ စစ္အုပ္စုကို ဘယ္တရားရုံးက စစ္ေဆးစီရင္ဆုံးျဖတ္ခဲ့ဖူးလို႕လဲ။ ဥပေဒ ဆုိတာ တရားမွ်တမႈ ဟုတ္ခဲ့ဘူးလို႕လား။ဒီေတာ့ တရားမွ်တမႈ ဆိုတာ ဥပေဒ မဟုတ္ဘူး။ ထပ္ဆင့္ အဓိပၸါယ္ ထြက္္လာသည္က မတရားတာ၊ မညီမွ်တာ၊ မဟုတ္တာ ေတြလုပ္ဖို႕ ဥပေဒေတြ ထုတ္ေနသည္ဟု ေျပာဖို႕ျဖစ္တည္လာသည္။ အနီးကပ္္ဆုံး ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ တစုံးလုံးကို ေတြ႕ႏုိင္ပါသည္၊ ႏုိင္ငံတကာ ဥပေဒပညာရွင္ မ်ား အားလုံးနီးပါးက ဂ ါးေဘ့ခ်္ (garbage) ။ အမႈိက္္ပုံး တဲ့၊ အမႈိက္ပုံးထဲက အမႈိက္္စမ်ားကို ဆြဲထုတ္ျပမွေတာ္ကာက်ပါမည္၊



အဓိက ဖ်က္ပိုး ကိုထုတ္ျပပါဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံတခု၏ ႏုိင္ငံေရးဦးေဆာင္မႈကုိ ႏုိင္ငံေရးပါတီ မ်ားကသာ ဦးေဆာင္ၾကရပါသည္။ အႏုိင္ရပါတီ သို႔မဟုတ္ အႏိုင္ရပါတီႏွင့္ပူးတြဲပါတီမ်ား ကသာလွ်င္ အစိုးရဖြဲ႔ၾကရပါသည္။ သို႔ရာတြင္စစ္တပ္ကသာ အစိုးရကို တသက္လုံးဖြဲ႔သြားမည္ ဆိုေသာ အေျခခံဥပေဒမ်ိဳး ကမၻာတြင္မရွိပါ။ႏုိင္ငံတကာရွိစစ္တပ္မ်ားသည္ တိုင္းျပည္ ကာကြယ္ေရး တာ၀န္ကိုသာ သီးသန္႔တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ၾကေသာ္လည္း ယခု စစ္အစုိးရ ၊ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ျဖင့္ ေရးဆြြဲ ထားေသာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံဥပေဒ ပုဒ္မ-၆(စ) တြင္ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေရးဦးေဆာင္မႈတာ၀န္ကို ယူရမည္ဟုျပဌာန္းထားသည္မွာ အံ့ၾသစရာႀကီး ျဖစ္ေနပါသည္။ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ အခန္းက႑ကို ခ်ိဳးႏွိမ္ၿပီးသားျဖစ္ေနပါသည္။အေရးေပၚ ကာလတြင္ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ လုံၿခံဳစိတ္ခ်စြာ အသက္္ရွင္ရပ္တည္ပိုင္ခြင့္ကုိ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က စိတ္ႀကိဳက္စီမံႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။ဟု ပုဒ္မ-၄၂၀ တြင္ျပဌာန္း ထားေသး သည္။ ႏုိင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္းကိုပါ ခ်ိဳးေဖာက္ျပီး ျဖစ္ေနသည္။



ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခံပိုင္ခြင့္ မရွိသူမ်ားထဲတြင္ ႏုိင္ငံ၀န္ထမ္းမ်ား ပါ၀င္သည္။(ပုဒ္ မ-၂၆(က)တြင္ေဖာ္ျပထားေသာ္လည္း၊ ျခြင္းခ်က္အေနျဖင့္ ပုဒ္မ-၁၂၁(ည) အရ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ မ်ားသည္ အခြင့္ထူးခံအျဖစ္ လြတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖစ္ေနၾကသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲ မ၀င္ဘဲ၊ လၼွတ္ေတာ္ကိုယ္စာလွယ္ ၂၅ - ရာခိုင္ႏႈန္းကို ဥပေဒပုဒ္မ-ရ၄(က)(ခ)၊ ပုဒ္မ-၁၀၉၊ ပုဒ္မ-၁၄၀- တုိ႕ျပဌာန္းၿပီး ဓါးျပတိုက္သိမ္းယူထားသည္။ ဥပေဒ ေရွ႕တြင္ လူတုိင္း တူညီမွ်တ ရမည္ဆိုေသာမူ ေပ်ာက္ဆုံးသြားသည္။ တရားမွ်တမႈကို ေဖာ္ေဆာင္ရမည္ဆုိလွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပုံ၏ အေျခခံ ေအာက္ခံမူ တစုံလုံးကို ျပင္ပစ္္ရပါမည္ ။ ဥပေဒ ဆုိသည္မွာ တရားမွ်တမႈ ကို အစြမ္း ကုန္ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ရပါမည္။ မူပ်က္လွ်င္ မူအေပၚမွ လူမ်ားအလိုလို ပ်က္စီးျပီးသား ျဖစ္သြား ပါမည္။ တိုင္းျပည္္ကုန္းေကာက္စရာ က်န္ရွိေတာ့မည္မဟုတ္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ တရားမွ်တမႈ ဆုိသည္မွာ ဥပေဒ မဟုတ္ဟု ထုတ္ေဖာ္ျပရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။



ဦးမ်ိဳး (ဥပေဒ)