24 October 2011

သစၥာေဖါက္ခံေနရဆဲ မ်ဳိးဆက္သစ္ ျမန္မာ့ လူငယ္မ်ား

လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ရက္ေလာက္က ေဖ့စ္ဘုတ္မွာ မိတ္ေဆြ တေယာက္ တင္လိုက္တဲ့ သတင္းကိုဖတ္ၿပီး ေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္မအီမသာ ျဖစ္သြားတယ္။ ပညာေခတ္မွာ ျမန္မာလူငယ္ေတြ ရရွိေနတဲ့ ပညာ အရည္အေသြးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပါ။

ေမာကၡပညာေရး မဂၢဇင္းမွာ စာေတြေရးျဖစ္၊ ဖတ္ျဖစ္ေတာ့ ကမၻာ့ႏိုင္ငံ အမ်ားစုေတြဟာ ပညာေရးမွာ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏံွမႈ အၿပိဳင္အဆိုင္ ျဖစ္လာတာကို ေတြ႔ျမင္ေနရတယ္။


ကြန္ပ်ဴတာ ကတ္တေလာက္စနစ္၊ ေနာက္ဆံုးထုတ္ အဂၤလိပ္စာအုပ္မ်ား၊ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ဆိတ္ျငိမ္ စာဖတ္ရန္ ေနရာမ်ားျဖင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံ၊ ခ်ဳလာေလာင္ကြန္းတကၠသိုလ္ စာၾကည့္တုိက္

၂၁ ရာစုဟာ နည္းပညာ ေပါက္ကြဲတဲ့ ရာစုႏွစ္၊ ပညာေရးက အရာရာကို ဦးေဆာင္မယ္ဆုိတဲ့ ေခတ္မွာ က်ေနာ္တို႔ရဲ့ တိုင္းျပည္ ေခါင္းေဆာင္ေတြက တကၠသုိလ္ အေဆာင္ေတြကို ဟုိတယ္လုပ္မယ့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြဆီ ေလလံပစ္ ေရာင္းစားတာကို ေတြ႔ရေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္ထိခိုက္ရပါတယ္။ က်ေနာ့္တို႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ဆိုသူမ်ား အသိဉာဏ္ နည္းပါးရေလျခင္းဆိုၿပီး ယူက်ဳံးမရ ျဖစ္မိပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ မ်ဳိးဆက္ေတြဟာ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ကတည္းက အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြရဲ့ ဖ်က္ဆီးမႈကို စနစ္တက် ခံခဲ့ၾက ရပါတယ္။ ႏွစ္ ၂၀ ကိုမ်ိဳးဆက္ တခုအျဖစ္ သတ္မွတ္ရင္ အခုဆိုရင္ မ်ိဳးဆက္ သုံးခုေလာက္ဟာ မတရား ဖ်က္ဆီး ခံလိုက္ရပါၿပီ။

က်ေနာ္က ၁၉၉၂ ခုႏွစ္မွာ စစ္ေတြ ဒီဂရီ ေကာလိပ္ကို တက္ခြင့္ရပါတယ္။ ေကာလိပ္၊ တကၠသုိလ္တို႔ဆိုတာ ေက်ာင္းသားေတြ သုေတသနလုပ္ အသုံးျပဳႏိုင္ဖို႔ စာအုပ္စာတမ္းေတြ သိပၸံသုေတသန လုပ္မယ့္ ဓါတ္ခြဲခန္းသုံး ကရိယာေတြ ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား စားစားရွိသလဲဆိုတဲ့ အခ်က္က အေရးႀကီးသလို ပညာရွင္ေတြရဲ႕ အခန္းက႑ကလည္း ေတာ္ေတာ္ေလး အေရးပါပါတယ္။ က်ေနာ္တက္ေရာက္ခြင့္ ရခဲ့တဲ့ ဒီဂရီ ေကာလိပ္မွာ စာၾကည့္တိုက္ Library သီးသန္႔ မရွိပါဘူး။ ေက်ာင္းသားတေယာက္ စာဖတ္ခ်င္လို႔ စာအုပ္ ငွားခ်င္သပဆိုရင္ စာအုပ္တအုပ္ ရဖို႔ နာရီႏွင့္ခ်ီ ေစာင့္ဆိုင္းရပါတယ္။ (၀ါရင့္ ေက်ာင္းသားအခ်ဳိ႕၏ သင္ျပခ်က္အရ စာအုပ္ျမန္ျမန္ လိုခ်င္ရင္ စာၾကည့္တိုက္ ၀န္ထမ္းမ်ားကို မုန္႔မ်ားျဖင့္ လာဘ္ထိုးထားျခင္းျဖင့္ မိမိလိုခ်င္ေသာ စာအုပ္ကို အျမန္ ရရွိႏိုင္သည္မွာ ကိုယ္ေတြ႔ျဖစ္ပါသည္ )။

တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားတေယာက္ရဲ့ အဓိက တာ၀န္က မိမိဘာသာရပ္ႏွင့္ ဆိုင္တဲ့ စာအုပ္ စာတန္းေတြ ရွာေဖြ ဖတ္ရႈ ရပါမယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္တို႔ ေက်ာင္းေနစဥ္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား အမ်ားစုက စာဖတ္တဲ့ အေလ့ အက်င့္ မရွိၾကပါဘူး။ စာမဖတ္တဲ့ အျပင္ စာေမးပြဲမွာ ခိုးခ်တဲ့ အလုပ္ကို ပါလုပ္ၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းၿပီးလို႔ လူ႔ေလာကထဲ က်င္လည္ရမယ့္ လူငယ္ေတြ စာေမးပြဲမွာ ခုိးခ်ေနၾကျခင္းဟာ က်ေနာ္တို႔လူအဖြဲ႔အစည္း အတြက္ ေကာင္းေသာ လကၡဏာ မဟုတ္ပါဘူး။

က်ေနာ္ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွာ ထိုင္းႏိုင္ငံက နာမည္ေက်ာ္ ခ်ဴလာေလာင္ေကာင္ တကၠသုိလ္မွာ ပညာသင္ေနတဲ့ မိတ္ေဆြ တေယာက္ဆီကိုု အလည္အပတ္ ေရာက္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္က ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ မတူညီတဲ့ အခ်က္က စာဖတ္တာပါပဲ။ ေန႔လည္စာ စားၿပီးတာနဲ႔ စာၾကည့္တိုက္ (Library) မွာ စာဖတ္ေနရာ တစ္ေနရာ ရဖို႔အတြက္ အေျပးအလြား အလုအယက္ ယူရတဲ့ အေနအထားပါ။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံက နာမည္ေက်ာ္ ဂ်၀ါဟာလာေနရူး တကၠသိုလ္ကို ေရာက္ေတာ့ အမိျမန္မာျပည္က ေက်ာင္းသားေတြ ၊ အနာဂတ္ ေခါင္းေဆာင္ေလာင္းေတြ ဘယ္အထိ ေခတ္ေနာက္က် က်န္ခဲ့ၿပီလဲဆိုတာ ေတြးမိၿပီး စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိပါတယ္။

တကၠသိုလ္ အာဏာပိုင္ေတြက စာၾကည့္တိုက္ကို ည (၁၂) နာရီထိ ဖြင့္ေပးထားတယ္။ စာၾကည့္တိုက္ႀကီး ကိုယ္တိုင္က စာေပေလ့လာေနတဲ့ ေက်ာင္းသား တေယာက္ရဲ႕ စိတ္ပိုင္း ဆိုင္ရာေတြနဲ႔ သင္ယူေလ့လာ ဆည္းပူးလိုစိတ္ကို တက္ၾကြႏိုးၾကား ေစပါတယ္။ ႀကီးက်ယ္တဲ့ တကၠသိုလ္ေတြနဲ႔ ေက်ာင္းစာၾကည့္တိုက္ ႀကီးေတြဟာ အနာဂတ္ ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ အလုိအပ္ဆံုးေသာ၊ မရွိမျဖစ္ေသာ ရတနာသိုက္ေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။ စာေရးဆရာႀကီး ျမသန္းတင့္ရဲ႕ စကားလုံးကုိ ငွားသုံးရမယ္ ဆိုရင္ ဧကရာဇ္တို႔ရဲ့ ဘ႑ာတိုက္ေပါ့ဗ်ာ။ တိတ္ဆိတ္ ၿငိမ္သက္စြာႏွင့္ စာေပေလ့လာေနတဲ့ ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြ စာၾကည့္ခန္းထဲ မွာအျပည့္။ ေတြးေတာ၊ ေ၀ဖန္စဥ္းစားရင္း အနာဂတ္ကမၻာကို ကိုယ့္ပညာနယ္ပယ္အလုိက္ စိတ္ကူး ပံုေဖာ္ ေနၾကပံုမ်ားက အားရစရာ၊ အားက်စရာပါ။ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္မွာေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြ စည္ကားတဲ့ ေနရာက လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ျဖစ္ေနဆဲ။

က်ေနာ္တို႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ပင္မ စာၾကည့္တိုက္မွာ စာအုပ္ဖတ္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသား တေယာက္စ ႏွစ္ေယာက္စက လြဲၿပီး က်န္သူေတြကေတာ့ သမီးရည္းစား ခ်ိန္းေတြ႔တဲ့ သူေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဓိပတိ လမ္းမေဘးက သစ္ပင္ေအာက္ ခုံတန္းလ်ားေတြဟာ အတြဲေတြ ခ်စ္ဇာတ္လမ္းခင္းတဲ့ ေနရာမွ်သာ ျဖစ္ေနတာ စိတ္မေကာင္းစရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြ ဒီလိုျဖစ္ေနေအာင္ ဖန္တီးထားတာက စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေအာက္က ပညာေရးစနစ္ပါ။ ေတြးေခၚစဥ္းစားတဲဲ့၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားတဲ့ လူငယ္ေတြ မလုိဘဲ အမိန္႔နာခံတတ္မႈ တခုအတြက္ ရည္ရြယ္တည္ေဆာက္ ထားတဲ့ နိမ့္က်တဲ့ ပညာေရး စနစ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ လူငယ္ထုကို လမ္းေၾကာင္းလႊဲထားတယ္။ အသိ ပညာဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအတြက္ အဆင္မေျပတဲ့ တကၠသိုလ္ပညာေရးပါ။

ကမၻာ့ႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ သူ႔တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ အနာဂတ္ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ျဖစ္လာမယ့္ လူငယ္ေတြအတြက္ ပညာေရး က႑မွာ အႀကီးအက်ယ္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ ျပဳလုပ္ေနၾကတာကို ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် ေတြ႔ျမင္ေနရပါတယ္။ (Worldwide Education and Library spending) ၀ဘ္ဆိုဒ္ စာမ်က္ႏွာမွာ ေဖၚ ျပခ်က္ အရ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုက ပညာေရး က႑မွာ ေဒၚလာ ဘီလီယံ (၅၀၀) နဲ႔ နံပါတ္ တစ္ေနရာမွာ ရွိေနပါတယ္။ ဂ်ပန္၊ ဂ်ာမနီ၊ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံေတြက ဒုတိယ၊ တတိယႏွင့္ စတုတၱေနရာ အသီးသီးမွာ ရွိေနၾက ပါတယ္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုဟာ စာၾကည့္တိုက္ တခုတည္းမွာ သုံးတဲ့ အသုံးစရိတ္က ေဒၚလာ ၁၂ ဘီလီယံ ရွိပါတယ္။ ဒီေလာက္ ရင္းႏွီးျမဳပ္္ႏွံမႈ လုပ္ေနတာေတာင္ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္က လုပ္တဲ့ (Program for International Student Assessments - PISA) စစ္ေဆးမႈမွာ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုက ေက်ာင္းသားေတြ နံပါတ္ (၁၄) ေနရာကို ေရာက္သြားတဲ့ အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြ အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္း ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ပညာေရး ၀န္ႀကီး (Arne Duncan) က ဆိုရင္ ဒီသတင္းကို ၾကားၿပီး တုန္လႈပ္ ခဲ့ရတယ္လို႔ ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။

သမၼတ အုိဘားမားကေတာ့ (Spunik moment) လို႔ ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ Spunik moment ဆိုတာ ဆုီဗီယက္ ျပည္ေထာင္စုက ကမၻာပတ္ လမ္းေၾကာင္းထဲကို ၿဂိဳဟ္တု လႊတ္တင္ လိုက္တဲ့အခ်ိန္၊ အေမရိကန္က ေခတ္ ေနာက္က် က်န္ခဲ့ၿပီ ဆိုၿပီး အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုမွာ ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ သုေတသနႏွင့္ နည္းပညာလႈပ္ရွားမႈ အေၾကာင္းရည္ညြန္း ေျပာသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဆာ္ဒီအာေရးဗီးယားႏိုင္ငံ ဆိုရင္ (King Abdullah Science and Technology Institute) တကၠသိုလ္ တခုတည္းမွာ ေဒၚလာ ၁၀ ဘီလီယံ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံ ခဲ့ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြကို ၾကည့္ရင္ ႏိုင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္ ေတြဟာ ပညာေရးကို ဘယ္အတိုင္းအတာထိ စိတ္၀င္စားေနတယ္ ဆိုတာ သိသာပါတယ္။

က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းႏိုင္ငံဆိုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြ၊ ပညာရွင္ေတြ၊ ေက်ာင္းအာဏာပိုင္ေတြဟာ မၾကာခင္မွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ (Asean Economic Community - အာဆီယံ စီးပြားေရးကြန္ျမဴနတီ) ၀င္ဆန္႔ဖို႔ ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္ ေနၾကတာကို ေတြ႔ျမင္ေနရတာ ေတာ္ေတာ္ အားက်စရာ ေကာင္းပါတယ္။ တာ၀န္ရွိသူေတြသာ ျပင္ဆင္တာ မဟုတ္ဘဲ ေက်ာင္းသားေတြ ကိုယ္တိုင္က လာမယ့္အနာဂတ္ ကာလမွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ေျပာင္းလဲမႈေတြ အေပၚ ရင္ဆိုင္ဖို႔ ျပင္ဆင္ ေနၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ရဲ႕ ၂၇ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ပညာေရးက႑မွာ သုံးထားၿပီး အမ်ိဳးသား ထုတ္ကုန္ GDP ႏွင့္ တြက္ရင္ ပညာေရး အသုံးစရိတ္က ကမၻာ့နံပါတ္ တစ္ေနရာမွာ ရွိပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ျမန္မာႏုိင္ငံ၊ စစ္အာဏာပိုင္ေတြက ႏိုင္ငံတခုရဲ့ က်က္သေရေဆာင္ အမ်ိဳးသား စာၾကည့္တိုက္ႏွင့္ တကၠသိုလ္ေတြကို ေလလံတင္ ေရာင္းခ်လိုက္၊ ပညာေရး အသံုးစရိတ္ကို အနိမ့္ဆံုးထားလိုက္၊ လူငယ္ထုကို မေတြးေခၚတတ္ေအာင္ ပိတ္ဆို႔လိုက္၊ ေထာင္ခ်လိုက္၊ သင္ရိုးကိုလည္း ေျပာင္းလဲျပဳျပင္ခြင့္ မေပးနဲ႔ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတြမွာ မျမင္ဖူး၊ မၾကားဖူးတဲ့ အလုပ္ေတြကို လုပ္ေနတာ ေတာ္ေတာ္ ရင္ေလးစရာ ေကာင္းလွတယ္။ ပညာေရးကို ဘယ္ပံု၊ ဘယ္နည္း တည္ေဆာက္ ပံုေဖာ္ေနၾကသလဲ ဆိုတာ စိုးရိမ္စရာပါ။

ႏိုင္ငံရဲ႕ လူဦးေရ တ၀က္ရွိတဲ့ လူငယ္ေတြ ၂၁ ရာစုကို ဘယ္ပညာေရး၊ ဘယ္အေတြးအေခၚႏွင့္ ရင္ဆုိင္ ျဖတ္သန္းၾကမလဲ ဆိုတာ အင္မတန္မွ ရင္ေလးစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္ေတြ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြ အဆက္ဆက္ရဲ႕ သစၥာေဖါက္ျခင္းကို ခံေနလိုက္ရၿပီလားလို႔ ေတြးမိပါတယ္။

လွေရႊ

Sources; Think Again, Education (Foreign Policy)

Worldwide education and library spending

Ministry of education (Thailand)