''အဘအဲဒီတုန္းက အိုင္မို (Eymo)
ကင္မရာနဲ႔႐ိုက္ျဖစ္ခဲ့တာ။ လက္ကိုင္ကင္မရာေလးနဲ႔ ႐ိုက္တာ။ အဲဒီကင္မရာထဲကို
ေပ ၁ဝဝ ဖလင္ ထည့္ၿပီး ႐ိုက္ခဲ့တာ။ စ်ာပနက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ အာဇာနည္
ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြကို ဂ်ဴဗလီ ေဟာကေန အာဇာနည္ဗိမာန္ထိ ကင္မရာထမ္းေလွ်ာက္ၿပီး
ေတာက္ ေလွ်ာက္႐ိုက္ခဲ့တာ။ အာဇာနည္ ေတြရဲ႕ ႐ုပ္ကလပ္ကို႐ိုက္လိုက္၊ လာ
ေရာက္ဂါရဝျပဳတဲ့ ပရိသတ္အုပ္ထဲ ဝင္႐ိုက္လိုက္နဲ႔ ႐ိုက္ခဲ့ရတာ။ ကင္မ
ရာထဲထည့္တဲ့ ဖလင္ကလည္း ေပ ၁ဝဝ ပဲရွိေတာ့ ခဏခဏလဲလဲၿပီး ႐ိုက္ေနရတာ''
ဟုေပၚျပဴလာ စာေပ အႏုပညာဂ်ာနယ္အဖြဲ႕ကိုအားတက္ သေရာ ေျဖၾကားေပးသူကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ႐ုပ္ရွင္အစည္း အ႐ံုး၏ နာယကႀကီးတစ္ဦးလည္းျဖစ္၊ျမန ္မာ့ ႐ုပ္ရွင္သမိုင္းစဥ္ (၁၉၂ဝ-၁၉၄၅)ႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္စာအုပ္မ်ား ျပဳစုခဲ့သူလည္း ျဖစ္သည့္ ဆရာႀကီးဒဂုန္ျမင့္စိုးျဖစ္ ပါသည္။
'အာဇာနည္ေန႔' က်ေရာက္ခါ နီးအခါသမယမွာ ေပၚျပဴလာႏွင့္ ေတြ႕ဆံုျခင္းျဖစ္၍ ဆရာႀကီးအေန ႏွင့္ ငယ္ရြယ္ႏုပ်ဳိစဥ္က အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား၏ စ်ာပန အခမ္းအနားသို႔ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် သတင္းမွတ္တမ္း႐ိုက္ကူးခဲ့ပံ
''အဲဒီတုန္းကအဘ အသက္က ငယ္ေသးေတာ့ ဝါသနာအရ လိုက္ ႐ိုက္ျဖစ္တာ။ အေလာင္းေတြ သယ္ သြားတာကစၿပီး ဂူသြင္းတဲ့အထိ မပင္မပန္းႏိုင္ဘဲ႐ိုက္ခဲ့တာ
'၁၉ ဇူလိုင္၊ မေမ့ႏိုင္' ဆိုသလို ျမန္မာျပည္တစ္ဝန္းလံုး ႀကိမ္မီးအံုး သလိုျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ႀကံဳခဲ့ရသည့္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ကာလကအေၾကာင္း ဆရာႀကီး ေျပာျပေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ပင္မသိ မမီခဲ့ရေသာ ေခတ္ကာလဆီက ထို ေန႔ထိုအျဖစ္အတြက္ ယူႀကံဳးမရ ဝမ္းနည္းခံစားၾကရပါေသးသည္။ ၆၃ႏွစ္တိုင္ခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာအာ
ထိုစဥ္က အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား ၏
စ်ာပနအခမ္းအနားအား ဂ်ဴဗလီ ေဟာ အေဆာက္အအံုႀကီး၌ ေခတၱျပင္ဆင္ထားရွိခဲ့ၿပီး
ျပည္သူလူထု ဂါရဝျပဳႏိုင္ခဲ့ပံုကို ဆရာႀကီးဒဂုန္ျမင့္
စိုးတို႔သမိုင္းမွတ္တမ္း႐ုပ ္ရွင္ ႐ိုက္ကူး ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္္။
''အစကေတာ့ ဝါသနာပါလို႔ ႐ိုက္ခဲ့တာေလ။ ႐ိုက္ကူးလို႔ၿပီးသြား ၿပီဆိုတာနဲ႔ ေအဝမ္း႐ုပ္ရွင္ကုမၸဏီမွာ ပဲဖလင္ကူးေဆးတာေရာတည္းျဖတ္ တာေရာ၊ အသံဖမ္းတာေရာ အကုန္ အဘလုပ္ခဲ့တာ'' ဟု ရွင္းျပသည္။
ဤသို႔ စြယ္စံုတတ္ကြၽမ္းေသာ ႐ုပ္ရွင္အတတ္ပညာရွင္၊ အႏုပညာ ရွင္ဆရာႀကီး၏ ငယ္ဘဝမ်ဳိးခ်စ္စိတ္ အားကြၽန္ေတာ္တို႔ပါးစပ္အေဟာ
''ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္က ႐ုပ္ရွင္႐ံု ႀကီး ၄ ႐ံုမွာတစ္ေန႔မွာ ၅ ပြဲျပခဲ့ တယ္။ အဲဒီ႐ံုေတြက ခါတိုင္းဆို တနဂၤေႏြတစ္ရက္ပဲ ၅ ပြဲျပတာ၊ က်န္တဲ့ရက္ေတြဆုိ ၄ ပြဲပဲျပခဲ့ပါ တယ္။ အဲဒီမွတ္တမ္းကားျပတဲ့ အခ်ိန္မွာ ေန႔တိုင္း ၅ ပြဲျပခဲ့တာ ကေတာ့ ထူးထူးျခားျခားပါ။ အဲဒီ တုန္းက ကိုယ္တိုင္လည္း သြား ေရာက္ၾကည့္႐ႈၿပီး ကိုယ့္ဘာသာ ကိုယ္ ဂုဏ္ယူေက်နပ္မိတာေပါ့။ အေပ်ာ္တမ္းမွတ္တမ္း ႐ိုက္ကူးခဲ့ရာ ကေန မွတ္တမ္းရာဇဝင္ သမိုင္းကား ႀကီးျဖစ္ခဲ့လို႔ေလ'' ဟူ၍ျဖစ္၏။
ဆရာႀကီး ဒဂုန္ျမင့္စိုး၏ဖခင္ ေအဝမ္းဦးတင္ႏြယ္မွာ ျမန္မာ့ပထမ ဦးဆံုး ႐ုပ္ရွင္ျပဇာတ္ဥကၠ႒ႀကီးျဖစ္
အေမရိ ကန္ျပည္ေထာင္စု
ကယ္လီဖုိးနီးယားျပည္နယ္ ေလာ့အိန္ဂ်ယ္လိ(စ္) ေကာလိပ္၌
ဝိဇၨာ(႐ုပ္ရွင္)ဘြဲ႕ရယူ ခဲ့ၿပီးေနာက္ ႐ုပ္ရွင္လုပ္ငန္းၫႊန္ၾကား ေရးမွဴး
(ထုတ္လုပ္)အျဖစ္ႏွင့္ျမန္မာ ့
႐ုပ္ရွင္ အကယ္ဒမီေပးပြဲအခမ္း အနားမ်ားအား ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳ
စီစဥ္တင္ဆက္ခဲ့သည္မွာ အၿငိမ္းစား ယူၿပီးခ်ိန္အထိပင္ျဖစ္၏။ ျမန္မာ့ ႐ုပ္ရွင္
အဆင့္အတန္းျမႇင့္တင္ေရး အကဲျဖတ္အဖြဲ႕ အတြင္းေရးမွဴး အျဖစ္လည္း ၁၉၅၆ မွ
၁၉၈၃ ခုႏွစ္ အထိ ၂၇ ႏွစ္တိုင္တိုင္တာဝန္ထမ္း ေဆာင္ခဲ့သည္။
႐ုပ္ရွင္နယ္ေျမမွာ ေမြး၊ ႐ုပ္ရွင္နယ္ေျမမွာႀကီးျပင္း ေသာ
ပုဂၢိဳလ္ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ ႐ုပ္ရွင္ေလာကအေပၚ လြန္စြာသံ
ေယာဇဥ္ႀကီးသူလည္းျဖစ္ေၾကာင္း ကိုေတာ့ျမန္မာႏိုင္ငံ႐ုပ္ရွင္အစည္း အ႐ံုးရွိျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္သမိုင္းျပတိ ုက္ အား အၿမဲလိုလုိ လူအား၊ အႀကံ ဥာဏ္အားေတြျဖင့္ အႀကံျပဳ အက်ဳိး ျပဳေနဆဲျဖစ္သည္က သက္ေသျပလို႔ ေနပါေတာ့သည္။
စ်ာပနက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြကို ဂ်ဴဗလီ ေဟာကေန အာဇာနည္ဗိမာန္ထိ ကင္မရာထမ္းေလွ်ာက္ၿပီး ေတာက္ ေလွ်ာက္႐ိုက္ခဲ့တာ။ အာဇာနည္ ေတြရဲ႕ ႐ုပ္ကလပ္ကို႐ိုက္လိုက္၊ လာ ေရာက္ဂါရဝျပဳတဲ့ ပရိသတ္အုပ္ထဲ ဝင္႐ိုက္လိုက္နဲ႔ ႐ိုက္ခဲ့ရတာ။
ရင္းျမစ္... POPULAR JOURNAL